Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer De Meyer heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, flitspalen zijn een adequate manier om snelheidsbeperkingen te doen naleven zonder grote investering van mankracht. Daardoor dragen ze in hoge mate bij tot een grotere verkeersveiligheid: een onbemande camera maakt niet enkel bestraffing mogelijk van overtreders, maar vermindert ook het aantal overtredingen. Hun aanwezigheid heeft immers een duidelijk afschrikkingseffect.
Enerzijds zijn er de gewone snelheidscamera’s en anderzijds de roodlichtcamera’s. Bij schade aan het wegdek worden de connecties met roodlichtcamera’s/flitspalen verbroken, en ook bij werken aan de wegeninfrastructuur is het niet mogelijk om de flitspalen te laten werken.
Bovendien moeten de flitspalen ook worden onderhouden. Blijkbaar zijn hierbij toch wel enige problemen. Vaak zijn ze langer buiten dienst dan wenselijk voor de verkeersveiligheid.
Volgens recente berichten in de media zijn in sommige regio’s 40 tot 50 procent van de flitspalen buiten dienst, wat absoluut nadelig is voor de verkeersveiligheid.
Collega’s, veertien dagen geleden zag ik een bericht op TV OOST, specifiek over de regio Waas en Dender. Daarin werd er gemeld dat in Sint-Niklaas en Temse meerdere flitspalen defect waren, in Lokeren vier op de tien flitspalen en in Dendermonde elf. Minister, van twee flitspalen zouden volgens uw administratie de problemen binnen de twee maanden worden opgelost. Bij negen flitspalen zou het duren tot er wegenwerken waren.
Minister, doet dit probleem zich alleen voor in de regio Waas en Dender of is dit een Vlaams probleem? Hoe groot is het aandeel van de niet-werkende flitspalen? Is dat volgens u een aanvaardbare situatie? Zo neen, hoe wilt u dat verhelpen? Binnen welke redelijke termijn?
Minister Weyts heeft het woord.
U haalt cijfers aan van 40 tot 50 procent. Ik kan natuurlijk alleen maar spreken over de flitspalen op de Vlaamse gewestwegen. Op dit ogenblik is 72,4 procent van de flitspalen op de Vlaamse gewestwegen functioneel.
Sinds begin jaren 80 is op de Vlaamse gewestwegen altijd een 20 procent van de flitspalen door omstandigheden niet gebruiksklaar. Dat percentage schommelt. De oorzaken daarvoor zijn divers. Zo zijn er detectielussen die opnieuw in het wegdek moeten worden ingefreesd. De toplaag van het wegdek dient opnieuw te worden aangelegd vooraleer nieuwe detectielussen kunnen worden ingefreesd. Soms moet de flitspaal hersteld worden na een aanrijding. Ook kan het zijn dat de keuringsprocedure loopt, maar het goedkeuringsdossier nog niet afgeleverd. Er zijn nog andere oorzaken, zoals dat de flitspaal opnieuw moet worden uitgericht, de kabels moeten worden hersteld, de flitspaal moet worden heraangesloten na de ombouw van de verkeerslichten naar led en de lijnen ter hoogte van de snelheidscamera’s moeten worden gehermarkeerd.
De eerste drie oorzaken hebben natuurlijk een langere doorlooptijd. Wat de laatste twee oorzaken betreft, hebben we de ambitie om op relatief korte termijn op dat vlak vooruit te gaan, zodat we zeker aan een benuttingspercentage van 80 procent geraken binnen dit en enkele maanden.
De heer De Meyer heeft het woord.
Minister, enerzijds heb ik er begrip voor dat u zegt dat de problematiek verholpen zal worden wanneer de wegenwerken gepland zijn. Als die werken binnen twee tot drie maanden moeten worden uitgevoerd, is het nogal logisch dat het probleem dan pas verholpen wordt. Als de wegenwerken pas twee jaar later plaatshebben, stel ik mij anderzijds toch de vraag of dit de beste oplossing is.
Volgens uw cijfers werken bijna 30 procent van de flitspalen niet. Enerzijds zijn er inderdaad de verkeersregels en anderzijds de effectiviteit van de handhaving, maar ook de geloofwaardigheid van het verkeersreglement en de bijhorende handhaving. Het verbaast mij dat u moet toegeven dat 27 procent van de flitspalen effectief niet werkt. Ik vind dat persoonlijk een minder geoorloofde situatie. Ik hoop dat meer dan een tandje wordt bijgestoken om deze problematiek op te lossen.
Minister, kunt u misschien ook nog mededelen hoeveel flitspalen er juist op de gewestwegen staan?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik heb daarover de exacte cijfers niet bij. Ik denk dat wij er ongeveer 1400 hebben op de gewestwegen, ik denk eerder achteraan in de 1300.
Dat betekent dus dat er ongeveer 400 niet werken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.