Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Van Miert heeft het woord.
Minister, collega’s, snelheidsregimes op snelwegen, de maximale snelheid verhogen of doen dalen: het is de laatste weken voortdurend in de media geweest. Iedereen heeft er zowat zijn mening over geventileerd. De heer Keulen heeft u een tweetal plenaire vergaderingen geleden ook al een actuele vraag gesteld over het snelheidsregime op snelwegen.
U hebt meermaals gesteld dat u verder wilt blijven inzetten op een dynamisch verkeersmanagement: snelheidsaanpassingen naargelang de weersomstandigheden en filevorming. Met zes extra tracés in 2016 is het duidelijk dat daarop verder zal worden ingezet. De totaliteit van snelwegen die dan gedekt zal zijn, bedraagt ongeveer 20 procent. Er zal dus dynamisch verkeersmanagement zijn op bijna een kwart van onze snelwegen.
Over de werking van die rijstrooksignalisatieborden (RSS) zijn we allemaal goed ingelicht tijdens ons bezoek aan het Vlaams Verkeerscentrum. Daarover moeten we dus niet uitweiden. We stellen echter vast dat op dezelfde stroken waarop die signalisatie is geïmplementeerd, in de toekomst ook trajectcontrole zal komen. In het verleden hebben we via verschillende signalen vernomen dat er in sommige zones waarin beide systemen aanwezig zijn – zowel die signalisatie als die aanpassing van snelheden – een probleem zou kunnen zijn met compatibiliteit met trajectcontrole.
Minister, in welke mate houden de trajectcontroles rekening met de aanpassing van de dynamische snelheidsborden? Is er voldoende afstemming tussen beide systemen?
In welke mate wordt er rekening gehouden met de rijstrooksignalisatieborden bij het inplannen van trajectcontroles?
Kunt u inzage geven in de zones waar die signalisatie en trajectcontrole nog niet op elkaar zouden zijn afgestemd? Indien dit nog het geval is, kunt u misschien een timing geven wanneer dit zou kunnen worden verholpen?
Minister Weyts heeft het woord.
De huidige installaties bevinden zich op twee locaties: op de E40 en de E17. Op de E17 in Gentbrugge is er inderdaad een rijstrooksignalisatie. Daar geldt er sowieso al een aangepast snelheidsregime van 90 kilometer per uur.
Op het tracé van de trajectcontrole op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere geldt het reguliere snelheidsregime van 120 kilometer per uur. Die systemen zijn niet aangepast aan een dynamisch verkeersmanagement. Alle nieuwe systemen zullen dat echter wel zijn. Ook de nieuwe die we plannen op korte termijn, namelijk de verbinding tussen Woluwe en Oud-Heverlee – niet het volledige tracé, maar daartussen – op de E40 Brussel-Leuven. Daar is dynamisch verkeersmanagement mogelijk, want het is er al onder de vorm van rijstrooksignalisatie. Die borden kunnen ook worden ingezet voor variabele snelheidsaanduiding. Daar zullen de systemen compatibel zijn.
Dat wil dus zeggen dat wanneer er een snelheidsverlaging wordt aangeduid, bijvoorbeeld een snelheidsbeperking tot 90 kilometer per uur, dan ook effectief de trajectcontrole automatisch aangepast zal zijn.
Hetzelfde geldt voor het andere tracé, namelijk op de E313 Antwerpen-Oost en Ranst. Het geldt in de toekomst voor alle trajectcontroles die we zullen uitrollen op de autosnelwegen. Op de gewestwegen is dat niet echt van toepassing.
De oudere generatie is dus niet compatibel, maar de nieuwe zal dat wel zijn.
De heer Van Miert heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord. Het is een goed signaal dat het probleem van de compatibiliteit dat er blijkbaar was met de oude systemen en de trajectcontrole, in de toekomst zal worden verholpen zodat het effectief werkt. Het zou geen goed signaal zijn dat de burgers weten dat zij gratuit kunnen rijden wanneer een snelheid van minder dan 90 kilometer per uur zou worden aangeduid op die borden. Bij de nieuwe zal het in ieder geval opgelost zijn.
Mijn laatste vraag was wanneer er aan die oude systemen eventueel nog iets zal worden gedaan. Ik veronderstel dat dat met de tijd wel zal komen.
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Ik vind het heel goed nieuws dat er ook trajectcontrole zal zijn op rijstroken waar de snelheid kan variëren. Als we daar ook nog iedereen zich aan de snelheidsbeperking kunnen laten houden, dan denk ik dat de impact van dynamisch verkeersmanagement nog groter zal zijn wat betreft doorstroming en dergelijke.
Minister, u hebt ooit gezegd dat u zou bekijken of we mobiele trajectcontroles kunnen inzetten in Vlaanderen op gewestwegen, bijvoorbeeld bij wegenwerken. Ik vroeg me af of daar al enige vooruitgang in is geboekt of niet. Ik weet niet of u daar uit het hoofd een antwoord op kunt geven.
Minister Weyts heeft het woord.
U vraagt of we de systemen van een vorige generatie kunnen updaten. Ik heb dat bekeken, maar ik denk eerlijk gezegd dat het sop de kool niet waard is. Enerzijds heb je geen dynamisch verkeersmanagement op het tracé E40 Wetteren – Erpe-Mere. Anderzijds kun je zeggen dat het er wel is wat betreft Gentbrugge, maar je zit daar al met een aangepast snelheidsregime, namelijk 90 kilometer per uur. Ik heb eens laten bekijken in hoeveel gevallen de snelheid wordt verlaagd. Men kwam uit op 2 procent. Omdat je daar al met een lagere maximumsnelheid zit, vind ik het niet nodig.
Over de mobiele trajectcontroles is een marktbevraging georganiseerd op informeel niveau. Er blijkt grote interesse te bestaan. Ook bij de leverancier van het bestaande raamcontract, Proximus met nog een partner waarvan ik de naam even kwijt ben, is er ook een bereidheid, zonder dat we een marktbevraging zouden moeten organiseren, om binnen het bestaande raamcontract effectief een mobiele formule aan te bieden. Daarover zijn we nog in onderhandeling.
De vraag om uitleg is afgehandeld.