Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking, Toerisme en Onroerend Erfgoed
Verslag
De heer Vandenberghe heeft het woord.
Minister, Toerisme Vlaanderen heeft een opmerkelijk initiatief genomen om Vlaanderen te promoten bij de Fransen. Een Vlaamse straat ‘Rue de la Flandre’ in de wijk Montmartre in Parijs moest de Franse toerist gedurende een week overtuigen van de troeven van Vlaanderen en meer in het bijzonder van de Vlaamse kunststeden. Terloops kwamen ook andere thema’s aan bod, zoals gastronomie, design, festivals en de kust.
Volgens de berichtgeving investeerde Toerisme Vlaanderen hiervoor maar liefst 320.000 euro, een serieus kostenplaatje. Hoe verhoudt de kostprijs van de gevoerde campagne zich tot de verwachtte conversie in toeristische boekingen? Wie was de doelgroep van de campagne? Was de Rue Androuet de juiste locatie om de doelgroep te bereiken? Staat u open voor het idee om dergelijke campagnes in de toekomst ook in het noorden van Frankrijk, het zuiden van Nederland en het westen van Duitsland te voeren? Dat zijn plaatsen waar er potentiële klanten kunnen zijn om naar onze kust te komen.
Minister Weyts heeft het woord.
Het initiatief ‘Rue de la Flandre’ is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Daarmee is al een deel van de doelstelling bereikt. De finaliteit was niet om de modale Franse toerist rechtstreeks te bereiken, maar er wel onrechtstreeks voor te zorgen dat we meer toeristen uit het buitenland naar Vlaanderen zouden halen. Het was de bedoeling om invloedrijke, opiniërende mensen uit de toeristische wereld over ons te laten schrijven, tweeten, bloggen, reportages te laten maken enzovoort. Een tweede doelstelling was om een platform te creëren om ons divers Vlaams toeristisch aanbod op een originele manier aan de Franse markt te tonen. Met de Franse markt bedoel ik in de eerste plaats diegenen die uiteindelijk de reizen verkopen aan de toerist.
Laat ik beginnen met deze laatste doelstelling. We hebben onze toeristische kroonjuwelen op een heel beperkte oppervlakte op een originele manier aangediend. Er waren een bierkelder, een modewinkel, het kleinste festival ter wereld en een pop-uphotel dat was aangekleed door Vlaamse designers. De focus werd steeds gelegd op onze specifiek onderscheidende kroonjuwelen. Ook onze deelbestemmingen – de kust en de vijf Vlaamse kunststeden – hebben zich op een creatieve manier gepresenteerd. Zo hebben we wat buzz veroorzaakt door garnaalvissers te paard doorheen Parijs te laten paraderen. Dat is niet onopgemerkt voorbijgegaan. Van de Vlaamse kunststeden is bijna altijd een schepen ter plaatse gegaan. Per dag werd één Vlaamse kunststad in het voetlicht geplaatst. De kunststeden hebben ook een financiële bijdrage geleverd aan het initiatief.
Een tevredenheidsenquête toont aan dat het merendeel van onze partners tevreden tot heel tevreden was en zich bereid toonde om opnieuw deel te nemen aan een eventuele volgende editie.
Voor alle duidelijkheid, het gedeelte van de actie ‘Rue de la Flandre’ dat in de Vlaamse pers te zien was, is maar een onderdeel van de totale actie. We hebben inderdaad in Montmartre een straat getransformeerd. Een week lang heeft Toerisme Vlaanderen alle commerciële panden gehuurd en zowel de panden als de straat aangekleed in de Vlaamse kleuren.
In het budget van 320.000 euro zitten ook heel wat andere acties vervat. Ik denk aan de organisatie van de dagelijkse animatie, samen met private en publieke partners, in de vorm van optredens, workshops, kunstenaars die ter plekke muurschilderingen maakten, de paardenvissers die door de straat stapten enzovoort. Er is ook een website opgezet om de actie online een verlengstuk te geven. Toerisme Vlaanderen organiseerde een B2B-workshop (business-to-business) voor 54 vertegenwoordigers uit de Franse MICE-industrie (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions). Het was een workshop die heel erg gericht was op de decisionmakers, diegenen die de reizen organiseren en zorgen voor het aantrekken van congrestoeristen. Die zijn financieel heel belangrijk voor ons. Op de workshop werden de vertegenwoordigers in contact gebracht met Vlaamse toeristische ondernemers en toeristische organisaties.
Toerisme Vlaanderen organiseerde in de Rue de la Flandre zelf 13 workshops met heel veel deelnemers. Het was een erg belangrijke doelstelling dat invloedrijke toeristische actoren over Vlaanderen zouden schrijven, praten, bloggen, tweeten en posten. Dat is ook gelukt. Het past in onze strategie om meer buzz te creëren, meer aandacht voor onze kroonjuwelen.
In 2014 bijvoorbeeld haalden we maar liefst 2292 journalisten, bloggers en touroperators uit meer dan 15 landen naar Vlaanderen. In 2015 zitten we al aan 1540 contacten uit 18 markten. Soms moet je om op te vallen, uit de band springen. Ik vind dat je daarin ook wel wat mag investeren. We koppelen kunst en cultuur – ons imago – aan genieten aan elke tafel en elke toog, aan festivals. Het moet allemaal in een ‘feel good’-kleedje worden gestopt. Er moet een positief, modern beeld van Vlaanderen worden opgehangen en niet alleen het Vlaanderen van de kunst en cultuur van eertijds. Er moet een moderne en leuke invulling zijn, gericht op beleving. Iedereen die naar het initiatief is geweest, is naar huis gegaan met een positief beeld van Vlaanderen.
De investering en de output zitten wel snor. Ik geef enkele cijfers, maar er is geen consensus onder de experts omtrent de formule voor de conversatiewaarde op sociale media. Dat is wel het geval voor de printmedia en reportages allerhande. Daar wordt een bedrag aan gekoppeld omdat het kan worden gerelateerd aan precedenten. Zo kan je berekenen hoeveel het kost om te adverteren in hetzelfde volume. Over de Advertising Value Equivalency – de advertentiewaarde – bestaat consensus voor de klassieke media maar dus niet voor de sociale media. Er wordt gewerkt met een alternatief systeem.
U vraagt wie we hebben kunnen bereiken, en verwijst naar de man in de straat. Dat is mooi meegenomen, maar daar is het ons niet om te doen. Er zijn 10.000 bezoekers geweest, maar dat was niet onze doelgroep. U zegt dat de Fransen dan zelf op vakantie zijn, maar zij vormen niet onze doelgroep. Onze doelgroep bestaat uit 9 bloggers uit de cultuurwereld die bleven overnachten in een pop-uphotel. 54 vertegenwoordigers uit de Franse MICE-industrie traden in contact met 18 aanbieders uit de Vlaamse MICE- en toeristische industrie. 80 belangrijke Franse contacten onder wie journalisten, culinaire bloggers en private partners namen deel aan het gastronomisch diner verzorgd door de meesterchefs. 54 journalisten en bloggers bezochten Rue de la Flandre, met 179 artikels, alleen al in Frankrijk, tot gevolg waaronder Le Figaro en France 3.
Er waren 4 reportages op de Franse televisie en maar liefst 163 onlineartikels over dit onderwerp. In België verschenen er ook nog eens 32 mediabijdragen. Dat is mooi meegenomen, maar niet relevant want dat is niet onze doelgroep.
17.533 mensen bezochten de website van Rue de la Flandre. Via de sociale media hebben we 122.000 contacten bereikt. De zogenaamde Twitterreach lag nog veel hoger. Wanneer men de som maakt van alle volgers per tweet, komt men op een totaal bereik van zo’n 2 miljoen tussen 1 en 19 juli.
Er is veel geïnvesteerd, 320.000 euro is veel geld, maar het is goed besteed. Het is goed dat we vernieuwende acties op het getouw zetten. Mijnheer Vandenberghe, u kunt verwijzen naar andere noden die inderdaad bestaan, maar ik denk dat we er met zijn allen wel bij varen als we ervoor zorgen dat met zulke originele acties de toeristische stroom naar Vlaanderen kan worden versterkt. Daar worden we beter van, ook financieel. Het gaat over investeringen met een sterke return on investment. Daarbij zorgen we ervoor dat meer buitenlanders naar Vlaanderen komen, net om onze economie te ondersteunen. Dat werkt economieversterkend en zorgt voor jobcreatie, vooral voor laaggeschoolde werknemers. Het gaat om een economie die per definitie niet delokaliseerbaar is en die dus hier blijft. We moeten daarmee verder gaan en ons niet terughoudend of angstvallig opstellen.
We moeten inderdaad efficiënt omspringen met onze middelen. Dat hebben we hier gedaan. Ik vind ook dat we lessen moeten trekken uit zo’n pilootproject. Ik heb aan Toerisme Vlaanderen gevraagd hoe we in de toekomst nog meer return on investment kunnen genereren met dergelijke projecten. Ik kan u zeggen dat er met enige afgunst naar die projecten is gekeken. Het is ook al ter sprake gekomen in het Waals Parlement.
Wat de perceptie en het imago van Vlaanderen betreft, hebben we in Frankrijk een serieuze stap vooruit gezet. Er zijn heel wat contacten gelegd en er zijn vier reportages geweest op de Franse televisie. Dat is niet min in verhouding tot het geïnvesteerde bedrag.
De heer Vandenberghe heeft het woord.
Ik sta zeker niet afwijzend tegenover dergelijke projecten, maar daarbij moet telkens de kosten-batenanalyse goed worden bekeken. De return moet worden geëvalueerd.
Het is me wel nog altijd niet duidelijk of er in de toekomst nog dergelijke campagnes in andere zones zullen worden gehouden.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Minister, het is absoluut noodzakelijk om dergelijke acties te organiseren, alleen al om het imago van Vlaanderen in het buitenland te versterken. Wij zijn een ‘Vlaanderen vakantieland’, een luilekkerland met heel veel troeven waar heel veel te beleven valt. Wanneer zulke campagnes in de toekomst nog worden opgezet, is het goed om vooraf de doelstellingen duidelijk te maken. Misschien is er hier met de perceptie iets misgelopen. Nadien kunnen we dan de return on investment bekijken, zodat we weten waar we bij volgende projecten moeten bijsturen. Maar het valt echt niet te contesteren dat de campagne ‘Rue de la Flandre’ dit jaar haar merites heeft gehad.
Minister Weyts heeft het woord.
Mijnheer Vandenberghe, we plannen inderdaad nog andere campagnes, bijvoorbeeld in het kader van de Frankfurter Buchmesse, waar Vlaanderen gastland is. Het gaat dus ook over kunst en cultuur. Wij hopen Vlaanderen op toeristisch vlak nog eens voor het voetlicht te brengen om ook de Duitsers nog meer te kunnen overhalen en verleiden om naar Vlaanderen te komen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.