logo Vlaams Parlement

Philip Aguirre y Otegui
Yves Beaumont
Charif Benhelima
Fred Bervoets
Guillaume Bijl
Dirk Braeckman
Koen Broucke
Jan Burssens
Jan Carlier
Chantal Chapelle
Laurent Cruyt
Walter Daems
Bert De Beul
Felix De Boeck
Berlinde De Bruyckere
Gilbert Decock
Raoul De Keyser
Peter De Koninck
Ronny Delrue
Gaston De Mey
Denmark
Eddy De Vos
Sam Dillemans
Hugo Duchateau
Fred Eerdekens
Jan Fabre
Filip Francis
Vic Gentils
Jef Geys
Geert Goiris
Ado Hamelryck
Hugo Heyrman
Luc Hoenraet
Philip Huyghe
Renaat Ivens
Irene Judong
Marie-Jo Lafontaine
Jozef Legrand
Charlotte Lybeer
Pol Mara
Joris Minne
Panamarenko
Luc Peire
Joaquim Pereira Eires
Rik Poot
Arne Quinze
Roger Raveel
Pjeroo Roobjee
Paul Sochacki
Piet Stockmans
William Sweetlove
Gilbert Swimberghe
Yvan Theys
Monique Thomaes
Narcisse Tordoir
Guy Van Bossche
Camiel Van Breedam
Hans Vandekerckhove
Philippe Vandenberg
Koen van den Broek
Marc vanderleenen
Ludwig Vandevelde
Rinus Van de Velde
Maxime Van de Woestyne
Fik van Gestel
Paul Van Gysegem
Paul Van Hoeydonck
Jan Van Imschoot
Anne-Mie Van Kerckhoven
Dan Van Severen
Hilde Van Sumere
Pieter Vermeersch
Mark Verstockt
Liliane Vertessen
Vlaanderen in de wereld Hugo Duchateau
° Tienen, 1938
Woont en werkt in Sint-Truiden

 
Vlaanderen in de wereld
1995
messing
doorsnede 480 cm

 

Een van de fraaiste ruimtes in het Vlaams Parlementsgebouw is de Bureauzaal. Hier vergadert het Bureau, de vergadering van voorzitter, ondervoorzitters en secretarissen, als dagelijks bestuur van het parlement.

De Bureauzaal vormt het decor van een perfecte kunstintegratie. Kunstenaar Hugo Duchateau vond immers inspiratie in de imposante ronde vergadertafel. Hij heeft de omtrek van de tafel anderhalve meter hoger in een cirkelvormige constructie van twee messing buizen herhaald. Die cirkel bestaat uit een grote en een kleine hoorn. In tegenstelling tot een traditioneel blaasinstrument hebben deze hoorns aan beide uiteinden een grote opening. De twee monden van de kleine hoorn zijn gericht naar de twee monden van de grote hoorn.

Met de titel Vlaanderen in de wereld geeft de kunstenaar een duidelijke hint over de betekenis van dit werk. De kleine hoorn stelt Vlaanderen voor, de grote hoorn de hele wereld die Vlaanderen omringt. De naar elkaar gerichte muziekinstrumenten vormen een pleidooi voor communicatie tussen Vlaanderen en de rest van de wereld. Door in dialoog te treden kunnen beide ‘werelddelen’ harmonieus samenleven: de cirkel die de hoorns gezamenlijk vormen, geeft dit treffend weer. Bovendien wordt de idee van harmonie ook wiskundig uitgedrukt: de kleine hoorn heeft de lengte van de straal van de cirkel.

Deze toegepaste meetkunde rechtvaardigt ook het feit dat Hugo Duchateau in zijn kunstwerk de relatieve grootte van Vlaanderen in de wereld danig lijkt te overschatten. Het kleine Vlaanderen en de grote wereld zijn eigenlijk op heel verschillende schaalgrootten afgebeeld. Dat is ook af te leiden uit de afmetingen van de diertjes die bovenop de hoorns te vinden zijn. De Vlaamse vogeltjes op de kleine trompet zijn even groot als de exoten – giraffen en neushoorns – op de grote trompet.

De keuze van deze diersoorten is allerminst toevallig. In de natuur zijn giraffen en neushoorns vaak de gastheren van kleine vogeltjes, die de parasieten uit hun dikke huid wegpikken. De boodschap van Hugo Duchateau is dan ook duidelijk: Vlaanderen mag zichzelf niet te klein en onbeduidend vinden om nuttig te zijn in de grote wereld. De natuur toont immers aan dat heel groot en heel klein vruchtbaar kunnen samenwerken.

Vlaanderen in de wereld